Jyväskylän Vihreät tuomitsee jyrkästi kaikenlaisen laillisiin mielenosoituksiin kohdistuvan häirinnän ja väkivallan. Poliittinen toimintavapaus on ehdottomasti taattava demokraattisessa yhteiskunnassa. Puoluepoliittisen vaikuttamisen ja vaaleissa äänestämisen lisäksi on oleellista, että vapaassa oikeusvaltiossa ihminen saa turvallisesti osoittaa mieltään itselleen merkityksellisissä asioissa, riippumatta siitä mitä mieltä joku toinen asiasta on.

On huolestuttavaa, kuinka helposti vihapuhe kääntyy viharikoksiksi ja kuinka lyhyt matka sanallisesta uhkailusta on fyysiseen väkivaltaan. Lietelannan ruiskuttaminen ja naamioituneena hyökkääminen laillista mielenosoitusta vastaan  ei ole harmitonta pilailua vaan raukkamainen teko, joka kohdistuu kansalaisten perusoikeuksia vastaan. Meidän on tehtävä kaikkemme, jotta sananvapaus, mielenosoitusoikeus ja poliittinen toimintavapaus voidaan turvata demokraattisessa yhteiskunnassa.

Minna Myllymäki

varapuheenjohtaja, Jyväskylän Vihreät

Vesa Jarva,

hallituksen jäsen, Jyväskylän Vihreät