Kampanjoidessani Pekka Haaviston tukijoukoissa Jyväskylän keskustassa olen päässyt enimmäkseen keskustelemaan Haavistoa kannattavien ihmisten kanssa. Näyttihän tämän todeksi ensimmäisen kierroksen vaalitulos: Pekka oli Keski-Suomen äänestetyin ehdokas 27,2% kannatuksella.

Kadulla vastaan tulee kuitenkin usein vaivaantunutta kulmien alta katsomista, tuhahtelua, ivallista naurahtelua ja tietenkin myös painavia sanoja miksi Pekka ei varmana saa heidän ääntään. Sosiaalisen median kommenttikentissä H–sana viuhahtelee tuon tuosta. Tämä ei valitettavasti yllätä, mutta olen naapurimaan tilannetta seuranneena kovin iloinen siitä, että meillä Suomessa jokainen saa olla mitä mieltä on ja ilmaista sen vaikka Haavisto-liivit päällä kestohymyilevälle feissarille.

Vaikka yleinen analyysi on, että Haavisto ja Stubb eivät liiemmin eroa toisistaan asiakysymyksissä, toisella kierroksella mielipiteet ovat jakaantuneet yhä tiukemmin. Syy on siinä, että kuten HS:n taannoisessa gallupissaan selvitti: Stubbia äänestävistä 40 prosentille seksuaalinen suuntautuminen on syy olla äänestämättä Haavistoa.

Minulla on yksi toive vielä valintaansa miettivälle: Kun teet äänestyspäätöstäsi, tee se perustuen ehdokkaan kokemukseen, osaamiseen, ajatuksiin ja kyvykkyyteen toimia presidenttinä – älä siihen kenet haluat tai et halua nähdä linnanjuhlissa presidentin rinnalla. Arvioidaan ehdokkaita reilusti perustuen siihen millä oikeasti on merkitystä. Annetaan kampanjoinnissa ja kommentoinnissa H:n tarkoittaa Haavistoa.

Outi Soikkeli,

Jyväskylän Vihreiden varapuheenjohtaja