Laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut rakentuvat osaavan ja motivoituneen henkilöstön työpanoksen varaan. Meidän on kirjaimellisesti elintärkeää pitää huoli sote-alan työntekijöiden työoloista, työhyvinvoinnista ja palkkauksesta, jos haluamme psytyä tarjoamaan laadukkaita sote-palveluita myös tulevaisuudessa.

Väestön ikääntyessä erityisesti hoitotyötä tekevien ammattilaisten tarve tulee kasvamaan. Niin opiskelu-, työ- kuin yksityiselämään liittyvät kasvavat suoritusvaatimukset ja epävarmuudet näkyvät puolestaan jo nyt mielenterveyspalveluiden tarpeen kasvuna.

Meidän on tehtävä tulevalla hyvinvointialueella päämäärätietoista työtä sen eteen, että saamme nykyiset osaajamme pysymään ja jaksamaan työssä ja uusia työntekijöitä rekrytoitua. Me emme voi enää edes opiskelijakaupunkina tunnetussa Jyväskylässä tuudittautua siihen, että uusia tulokkaita kyllä riittää, jos jätämme työntekijöiden työolojen kehitystarpeet kuulematta.

Lääkäreiden tilanne on ollut hankala jo pitkään, mutta tilanne on vaikeutunut merkittävästi myös kotihoidon työntekijöiden, psykologien ja sosiaalityöntekijöiden rekrytoinnin osalta.

Koska tulevilla henkilöstön hyvinvointia koskevilla päätöksillä on pitkäkestoiset vaikutukset alueemme ehkä keskeisimpiin julkisiin palveluihin, päätösten on tärkeä perustua tutkittuun tietoon, hyvään johtamiseen ja henkilöstön äänen kuulemiseen. Henkilöstön hyvinvointi täytyy olla sote-uudistuksen keskiössä.

Katri Savolainen

Psykologian tohtori