Kaisa Peltonen

Joulu lähestyy kovaa tahtia ja samalla kiihtyy ihmisten askelten tahti lahjaostoksilla. Alennusmyynnit alkavat jo ennen joulua ja lahjamäärillä pahimmillaan kilpaillaan. Joka vuosi joulun kulutustottumukset puhuttavat ja moni toivoisi joulun ajan olevan aidosti palauttavaa myös henkisellä tasolla. Mitä siis voisimme tehdä, jotta joulusta tulisi palauttava eikä kuluttava – niin yksilölle kuin yhteiskunnalle?

Politiikan ohella jokainen voi olla vaikuttaja omassa elämässään tukemalla muun muassa lähellä tuotettuja tuotteita ja palveluita, muulla tavalla eettisiä tuotteita tai ilahduttaa läheisiä aineettomalla lahjalla. Moni onneksi pohtii joululahjojen eettisyyttä, alkuperää, laatua ja käyttökelpoisuutta pitkään ennen ostopäätöstä. Miksi emme ottaisi tätä samaa harkintaa mukaan myös joulun jälkeen?

Jokainen voi olla vaikuttaja myös omassa elämässään hyvinvoinnin asioissa tekemällä hyvinvointi-tilinpäätöstä vuoden lopulla. Liikunko tarpeeksi? Syönkö hyvin? Nukunko tarpeeksi? Osaanko päästää irti sellaisista asenteista ja uskomuksista, jotka eivät tue mielenterveyttäni? Jouluna on usein hyvin aikaa relata ja samalla myös pohtia, minkälainen tekeminen on aidosti palauttavaa. Usein rauhallinen kävelylenkki tai läsnäoleva hengityshetki kaunista maisemaa katsoessa voi olla palauttavampaa kuin tv-sarjojen katselu 3 päivää putkeen.

Ollaan siis oman elämän sankareita myös tänä jouluna. Palaudutaan hyvin ja pidetään huolta myös siitä, että rakas maapallomme palautuu vähitellen luonnolliseen tilaansa meidän kaikkien toimien kautta. Jokainen voi vaikuttaa tähän pienillä ja suurilla teoilla niin jouluna kuin sen jälkeenkin.

Rauhallista ja palauttavaa joulua kaikille!