Riitta Lätti

Riitta Lätti, joukkoliikennejaoston jäsen (vihr).

Tulen  aina hyvälle tuulelle, kun näen Linkin kaupunkimme katukuvassa. Bussien väritys ja kuviointi on onnistunut. Ihkauudet bussit – uusia kun ovat – ovat puhtaita ja  tyylikkäitä istuinten Marimekon kuoseineen. Kiitos siitä suunnittelijoille, Zeniitin väelle ja kaupungille valinnasta. Pitäkäämme ne myös siisteinä!

Odotan innolla bussien sulautumista syksyiseen ruskaan. Entä lumiseen talveen?Ainakin ne erottuvat hyvin liikenteessä.

Käytän paljon julkisia kulkuvälineitä; busseja viime aikoina todella usein loukattuani polveni. Ensin kuljin kahdella kyynärsauvalla, sitten yhdellä ja nyt tukisiteen avulla varoen.

Niinpä minulla onkin mainio tilaisuus huomioida tavallisen matkustajan kannalta tärkeitä asioita.

Noin 20 kuljettajasta pari niiasi pyytämättä, siis laski bussin sivua alemmaksi helpottaakseen bussiin nousua ja laskua sauvojen kera. Siis miksi noin harva? Eikö ole itsestään selvää, että näin tehdään.

Kohteliaisuus – mitä se on? Kiitos, ole hyvä ja tervehtiminen,  jos asiakas tervehtii. Ne ovat vähimmäisehtoja kohteliaisuudelle. Miksi se on niin vaikeaa? Eikö siitä voi tehdä tapaa – kaunista tapaa? ”Siinä” sanottiin minulle, kun kuljettaja ojenti korttini. Mietin, tarkoittiko hän ”kiitos” vai ”ole hyvä” vai ehkä ”mene siitä jo paikallesi”? Suurin osa kuljettajista toimii joko neutraalisti tai epäkohteliaasti.

Kuljettajien ajotapa lisää matkustajien viihtyvyyttä ja turvallisuutta. Hurjin kyyti oli Tikkalasta keskustaan elokuun alussa. Tiellä tehtiin tuolloin tien parannustöitä ja tiellä oli nopeusrajoituksia. Kyyti oli epätasaista, töksäyttelevää, äkkijarrutuksia. Kuljettaja ei ennakoinut pysäkille pysähtymistä. Ajoi jopa pysäkin ohi, vaikka kyytiin tulija oli. Onneksi bussissa on kahvoja, joista voimme pitää kiinni. Niinpä olikin rentouttavaa istua vaihtobussissa, jonka kuljettaja ajoi tosi joustavasti.

Ajotapa pitäisi kiinnostaa työnantajaa, koska se vaikuttaa myös polttoaineen kulutukseen.

Tiedän, että kuljettajia koulutetaan toistuvasti. Työnantajaa pitäisi kiinnostaa  kuljettajien käyttäytyminen, ajotapa, autojen ulkoinen ja sisäinen siisteys, koska ne sisältyvät toimivaltaisen viranomaisen/kaupungin ja liikennöitsijän väliseen sopimukseen. Sanktioita tulee, jos sopimusta ei täytetä, kuin myös porkkanaa, kun vaatimukset täyttyvät.

Seudullisen (Muurame, Laukaa, Jyväskylä) joukkoliikenteen sopimusvaihdoksen myötä  suurin osa kuljettajista jatkoi Jyväskylän Liikenne Oy:n palveluksessa vanhoina työntekijöinä. Näinä työttömyyden aikoina työntekijät selvisivät melkein pelkällä säikäyksellä. Siitä kannattaa olla iloinen. Toivon, että se näkyy myös matkustajille.

Jakakaamme sitä iloa ja hyväntuulisuutta toisillemme!

Riitta Lätti on joukkoliikennejaoston vihreä jäsen. Tämä kirjoitus julkaistiin linkki.jyvaskyla.fi -sivustolla 4.9.2014