Ensimmäinen puheenvuoro:

Arvoisa puheenjohtaja hyvät valtuutetut,

Kulttuuri ja liikuntalautakunnan talousarviota on valmisteltu pitkään ja hartaasti viime joulukuusta lähtien. Yli 30 tunnin talousarviokeskusteluiden jälkeen lautakunnan enemmistö päätyi kompromissiin, jossa lautakunnalle annetut eurot saataisiin riittämään.

Paketti oli kivulias, mutta huoli päiväkodeista ja kouluista painoi myös meillä ja enemmistö halusi saada talousarviomme annettuun raamiin siten, että kaupungin vaatimattomat avustukset voidaan turvata.

Viimeistenkin junioreiden harjoitusvuorojen muuttaminen maksulliseksi,
Mämminiemestä luopuminen ja maksuttomien uimahallikuljetusten lopettaminein olivat kaikki kipeitä ratkaisuita liikuntapalveluissa, muutamia mainitakseni.

Kulttuuripalveluiden puolella esitys kohdistui seiniin, ajatuksellla että sisältöihin, kuten kulttuurin avustuksiin ei tarvitsisi koskea. Valiettavasti näihin sopeutuksiin joudumme osin kaivamaan korvaavia toimenpiteitä. Vuoden ajan tehty vastuullinen punninta ja vaikutusten arviointi jatkuu, jotta säästöt kohdennetaan niin, että lopputulos olisi niin kivuton kuin se suinkin on mahdollista

Paljon positiivistakin meillä on edessämme: kulttuurin ja liikunnan investoinnit etenevät viimein kuten Caius jo puheenvuorossaan hyvin toi esiin.

Toinen puheenvuoro:

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.

Valtuutetut Rosa Heikkinen ja muutamat muut esittivät huolensa erityisesti kulttuuriin kohdituviin leikkauksiin.

Ei ole mielekästä verrata keskenään kovin erilaisten toimintojen kuten lasten jalkapalloharrastuksen ja aikuisten sinfoniaharrastuksen omakustanneosuuksia ja veronmaksajien tukea toiminnalle. Molemmat ovat kuntalaisille tärkeitä. Kovasti keskustelua herättäneiden kulttuuriavustusten vertaaminen vähemmän esille nousseisiin liikunta-avustuksiin sen sijaan voisi tässä kohtaa olla paikallaan.

Kaupungin tuki tanssiharrastukselle on tästä hyvä esimerkki.

Tanssi- ja voimisteluseura Illusion saa kuluvana vuonna liikunnan toiminta-avustusta 4 000 euroa. Toinen jyväskyläläinen urheiluseura, ISOn tanhuajat saa kaupungilta niin ikään 4 000 euron avustuksen, mutta kulttuuriavustuksena, koska urheiluseuran tanssi-lajina  kansantanssi tulkitaan kulttuuriksi. Keski-Suomen-liikunnan tilaston mukaan Illusionilla yli 1000 jäsentä, Tanhuajilla 80.

Suurin kritiikki on kuitenkin kohdistunut kumppanuus sopimuksiin joista itseasiassa löytyykin Illusionille parempi kulttuuriverrokki. Jyväskylän tanssiopisto, järjestää taiteen perusopetusta lukukausi- ja kurssimuotoisesti.

Opintopolku taapero-afrosta parkinson-ryhmään vertautuu urheiluseurojen urapolkuihin ja valmennusjärjestelmiin. Tanssiurheilulle tyypilliset näytökset ja kilpailut ovat kiinteä osa yhdistyksen toimintaa.

Jyväskylän tanssiyhditys on 900:lla jäsenellään hieman Illusionia pienempi, mutta liikunnan toiminta-avustuksen sijaan kaupunki tukee tätä tanssiharrastamisen muotoa 40 000 euron kumppanuussopimuksella, joka suuruudeltaan vastaa yli 30%  liikunnan toiminta-avustusten kokonaismäärästä. Yksityiskohtana todettakoon, että kyseisen kumppanuussopimuksen yhtenä toimenpidetavoitteena nostetaan Streetin SM-kilpailuihin osallistuminen.

Liikunta-avustuksista vastaavia kilpailumatkoja ei määrärahan pienuuden vuoksi ole kustannettu vuosikausiin.

Jyväskyläläisten hyvinvoinnin edistäminen yhditystoimintaa tukemalla on tärkeää avustuksen muodosta riippumatta ja avustuskokonaisuutta on hyvä arvioida myös kriittisesti.

Nyt synnytetty mielikuva, jossa kulttuuri ja erityisesti kumppanuussopimustoimijat kuolevat samalla, kun liikuntaan ja urheiluun kaadetaan rahaa ovista ja ikkunoista on kaukana todellisuudesta ja lähentelee farssia, taidetta sekin.

Kiitos.

Ari-Pekka Liukkonen