Haluamme kunnioittaa Matti Nykäsen hienoa urheilu-uraa ja saavutuksia mäkihypyssä. Taitelija Kaarina Kaikkosen suunnittelema veistos on persoonallinen ja kuvaa erinomaisesti kaikkea tätä. Varmuuden vuoksi teosta on täydennetty vielä reliefillä ja olympiarenkailla, jotta teos avautuisi huonommallakin mielikuvituksella.

Matin urheilu-ura oli ainutlaatuinen ja haluamme osoittaa sille arvostusta. Teoksessa on puhuttelevaa symboliikkaa, hyppyrimäen profiili ja höyhenen muoto, joka rakentuu yhtä monesta suksesta kuin Matti Nykänen voitti mäkihypyn maailmancupin osakilpailuja.

Toiveita näköispatsaasta on matkan varrella kuultu. Perussuomalaiset jaksavat edelleen ehdottaa henkilömonumenttia. Haluaisin kuitenkin muistuttaa, että emme ole pystyttämässä muistomerkkiä Mattia itseään tai hänen omaisiaan tai ystäviään varten. Heillä on oikeus omaan mielipiteeseensä, mutta julkisella rahoituksella toteutettavassa hankkeessa ei pidä harjoittaa henkilöpalvontaa.

Esitetty muistomerkki on puhutteleva, siinä on monia tasoja ja se muistuttaa meitä huippu-urheilijan elämän olennaisista asioista. Teos sopii oikein hyvin Köyhälammen rannalle uuteen Hippoksen liikuntapuistoon. Matti oli urheilusankari, joka saa arvoisensa muistomerkin kotikaupunkiinsa.