KymppiR on hieno ohjelma, briljantti työkalu, joka on edelleen kehittynyt matkan varrella. KymppiÄrrässä lienee esimerkkitapaus siitä, kuinka erilaiset poliittiset painotukset voivat löytää yhteisen nimittäjän. Meillä kaikillahan on ajatuksena asua jossain, jota mielellään kodiksi kutsumme.

KymppiÄrrässä huomioidaan taloudellisesti kannattavat ja elikeinoelämää tukevat ratkaisut, KymppiÄrrässä kiinnitetään huomiota asuinalueiden sosiaaliseen eheyteen eli sosiaalisen eriytymisen ehkäisyyn ja palveluiden yhdenvertaiseen saavutettavuuteen.

KymppiÄrrässä kiinnitetään huomioita kaupunkirakenteen eheyteen ja tiiviyteen, ympäristön huomioimiseen, kestäviin, joukko- ja kevyenliikenteen ratkaisuja tukevaan rakentamiseen

Eli: KymppiÄrrässä huomioidaan kaikki poliittiset painotukset – sillä näillä eri painotuksilla on yhteinen tekijä: me kaikki haluamme, että arkemme olisi mahdollisimman sujuvaa: koulu on lähellä, matka sinne on turvallinen ja lyhyt, töihin pääsee helposti, kauppaan on lyhyt matka, sairaala on lähellä, mahdollisuudet ulkoilla ja liikkua lähiympäristössä ovat hyvät.

Kun arki on sujuvaa, ihminen voi paremmin.

KymppiR on mainio työkalu, joka on selkeästi johtanut kirjaimellisesti rakentaviin ratkaisuihin ja hedelmälliseen dialogiin.

Kiitän.

[Puheenvuoro KymppiR2018 -ohjelmasta 11.6.2018 Jyväskylän kaupunginvaltuustossa]