— kuka huolehtii puistoista, miten metsiä hoidetaan?

metsailmo-manty-1f-vKeskustelutilaisuus Jyväskylän kaupunginkirjaston pienessä luentosalissa (Vapaudenkatu 39-40) torstaina 10.4.2014 klo 17 – 19. Mukana keskustelussa kaupungin virkamiehiä, asukasaktiiveja ja tutkijoita.

Tiukassa taloustilanteessa kaupunki on etsinyt säästöjä mm. luopumalla eräiden puistojen ja uimarantojen ylläpidosta. Voisivatko asukasyhdistykset ja muut kaupunkilaiset itse hoitaa niitä? Miten velvollisuudet ja vastuut järjestyvät? Säästyykö rahaa lopultakaan? Viheralueiden hoidosta keskustelua alustavat kaupunginpuutarhuri Vesa Lehtinen ja asukasaktiivi Mikko Simula.

Kaupunkimetsien viimeaikaiset järeät hakkuut ovat puhuttaneet asukkaita. Satavuotiasta kuusikkoa on kaadettu uusia taimia ja ihmisten pihoja varjostamasta. Uudet maisemat avautuvat. Onko tämä kestävää metsän hoitoa ja uudistusta vai luonnon monimuotoisuuden ja lähivirkistysalueiden tuhoamista? Miten mustikkamaiden, sieniapajien ja pikkutikkojen käy?

Kaupungin metsäsuunnitelma on peräisin vuodelta 2006, joten se on korkea aika päivittää. Miten ja millaiseksi? Miten eri arvot sovitetaan yhteen? Ketkä viime kädessä päättävät, mistä hakataan, miten ja kuinka paljon? Metsäpolitiikasta keskustelua alustavat metsäpäällikkö Marko Kemppainen Jyväskylän kaupungilta ja metsäekologian tutkija Panu Halme Jyväskylän yliopistolta.

Keskustelutilaisuuden järjestää Jyväskylän Vihreät ry. Tervetuloa!

Lisätietoja:
Marja Kupari, pj : 040 8325 989 marja.kupari@gmail.com