VTT:n tutkija Johanna Kirkinen, LUT:n tutkija Kimmo Klemola, Turveteollisuusliiton johtaja Jaakko Silpola ja VAPO:n kehitysjohtaja Kari Mutka keskustelivat torstaina 2.10. Jyväskylän Kaupunginteatterilla vihreän europarlamentaarikko Satu Hassin kanssa energiavarojemme riittävyydestä. Keskustelua johti tutkija Samuli Rinne. Paikalla oli noin 70 asiantuntevaa kuulijaa.

Tapahtuman aloitti suokuvien kavalkadi, jonka taustalla soi Parmian mystinen laulu ”Suo”. Esitys päättyi Antti Latun esittämän Jussin raivoon suota kohtaan. Tämän tunneperäisen suomiljöötä kuvaavan taide-esityksen jälkeen tapahtuma pureutuikin sitten turpeeseen sen hyötynäkökulmia hahmottaen.

Keskustelu kirvoitti useita kysymyksiä ja kannanottoja myös yleisöltä ja aikaa jouduttiin jatkamaan vielä puoli tuntia suunnitellusta. Tapahtuma herätti myös uusia toiminta-ajatuksia osallistujissa, mm. VTT:n Johanna Kirkinen totesi, että VTT:n tulee jatkossa olla enemmän esillä ja tuoda tutkimustuloksiaan aktiivisemmin julkisuuteen estääkseen tulostensa harhaanjohtavaa käyttöä.

Satu Hassi piti vaikuttavan puheenvuoron vaatiessaan paikallisen tason ratkaisuilta kestävyyttä myös globaalissa mittakaavassa. Hän esitti myös kuntatason konkreettisia toimenpideohjelmia energiankulutuksen vähentämiseksi.

Tapahtumasta on myöhemmin luettavissa lisää kun kooste keskustelusta valmistuu. –Siru Oinonen