Arvoisa puheenjohtajat, hyvät valtuutetut

Kaupunkirakennelautakunnan talousarvioon sisältyy riskejä, joista vihreä ryhmä on huolissaan.

Maanmyyntivoittojen tulotavoitteen nostaminen on toki mahdollinen esitys, jotta pääsemme kohti tasapainoisempaa taloutta. Jo lautakunnan esityksessä maanmyyntivoittojen taso oli korkea ja tason nostaminen luo lisää riskejä sille, että emme pääse tavoitteeseen. Vaikka Hippoksen rakentumisen aloitus näyttää hyvältä, eivät rakennusalan suhdanteet ole tällä hetkellä suotuisat ja maailmantilannekin epävakaa. Näin ollen riskit voivat realisoitua.

Myös joukkoliikenteen osalta tulevat vuodet tulevat olemaan haastavat, sillä hallituksen arvovalintana on ollut nostaa joukkoliikenteen alv:tä. Muutos tulee voimaan todennäköisesti vuonna 2025. Jo nyt lippuhintoja tulee korottaa ja säästöpaineiden vuoksi hinnat nousevat todennäköisesti vielä lisää ensi vuonna. Nämä korotukset tulevat osumaan moniin vähävaraisiin, lapsiperheisiin ja opiskelijoihin.

Kaikkien näiden epävarmuustekijöiden lisäksi Suomen talvi luo omat epävarmuutensa eli mikäli luvassa on erittäin luminen talvi niin auraukseen liittyvät kustannukset tulevat todennäköisesti menemään yli arvioidun.

Toivon todella, että riskit eivät toteudu mutta todennäköisyys on suuri. Talouspolitiikan tulisi pohjautua realismiin eikä epärealistisiin tuloarvioihin.

Kiitos

Ilona Helle