Jyväskylässä jo vuosikymmenen ajan seurattu Hippos-saaga saavutti maanantaina 30.9.2024 merkittävän vaiheen valtuuston hyväksyessä liikuntakeskukselle rahoitusmallin.

Kaupungissa on ollut jo pitkään tarve uusille, muunneltaville ja etenkin terveemmille liikuntatiloille, jotka palvelisivat niin kaupunkilaisia, urheiluseuroja, opiskelijoita kuin kilpaurheilun tutkimustakin.

Hankkeelle on nähty tarve, mutta toteutusta ovat hidastaneet siihen liittyneet vastakkaiset näkemykset.

Nyt hanke näyttäisi nytkähtävän eteenpäin. Maanantaisen päätöksen myötä rakentamisen ennakoidaan alkavan jo loppuvuodesta 2024. Valmistuessaan uudet tilat tuovat harjoittelumahdollisuudet liki kahdellekymmenelle lajille ja huonokuntoisista tiloista päästään eroon.

Vihreä valtuustoryhmä on tunnistanut uusien tilojen tarpeen jo pitkään. Samaan aikaan ryhmässä tiedostetaan, että uusi rahoitusmalli tuo mukanaan myös oman painolastinsa. Vaikka leasingrahoituksesta on Suomessa hyviä kokemuksia useiden julkisten rakennusten (mm. päiväkotien, koulujen ja urheiluhallien) toteutuksessa, tulee uusi malli nostamaan kaupungin kuluja nousevien tilavuokrien kautta yli miljoonalla eurolla vuodessa.

Hippoksen kokonaishinta on muutenkin massiivinen: 211 miljoonan hankkeesta 155 miljoonaa rahoitetaan kaupungin sopimalla leasing-rahoituksella ja omalla investoinnilla, 56 miljoonaa tulee yksityisten rahoittajien ja pysäköintitilojen kautta.

Vaikka kaupunki osallistuu rakentamiseen nyt 23 miljoonalla eurolla, ovat vuokrakulut tämän jälkeen yli 6 miljoonaa euroa vuodessa. Näiden lisäksi kokonaisuuden jäännösarvoksi arvioidaan leasing-kauden päätteeksi jäävän noin 70 miljoonaa euroa. Näiden kustannusten takaisinmaksu tulee yltämään vuosikymmenten päähän.

Leasing-malli toki mahdollistaa, että kaupunki voi jäännöserän kohdalla neuvotella sopimukselle jatkokauden tai etsiä, löytyisikö rakennukselle uusi omistaja. Jatkosopimus toisi lisää maksuaikaa investoinnille ja jakaisi sen kustannukset pankkilainaa pidemmälle ajanjaksolle.

Silti nyt tehty päätös tulee vaikuttamaan kuntatalouteen pitkään ja painavasti. Siksi päätös rahoitusmallin tukemisesta ei vihreidenkään valtuustoryhmässä syntynyt kevein perustein.

Vaakakupin toisessa päässä painaa se, että neljän rakennuksen kokonaisuus (liikunta-, jääurheilu- ja osaamiskeskukset sekä parkkihalli) tuovat kaupungille myös tuloja (tontin ja tilojen vuokratulojen sekä parkkimaksujen kautta). Puhumattakaan siitä, millaista liikkumisen iloa, seuratoimintaa ja tapahtumia kokonaisuus mahdollistaa.

Helinä Lähdesluoma

Vihreä valtuustoryhmän jäsen