Liisa Kuparinen: Malttia eläinlääkäripäivystyksen hinnoitteluun

Julkaistu

Kategoria

,

Jyväskylässä on jo pitkään ollut ongelmana se, että lemmikkieläinten eläinlääkäripäivystyksen kilpailutuksiin on saatu tarjous vain yhdeltä toimijalta. Tämä on valitettavaa, sillä todellinen kilpailu markkinoilla hillitsisi hintoja ja toisaalta sparraisi palvelun laatua. Eläinlääkäripalvelut ovat luonnollisestikin hintavia, kun niihin ei kohdistu minkäänlaista julkista tukea, eläinlääkäreiden ja hoitajien on saatava työstään asianmukainen korvaus ja eläinlääkintään liittyy myös paljon jatkuvasti kehittyvää ja hintavaa tutkimuslaitteistoa, leikkaussaleja ja välineistöä.

Keski-Suomessa päivystyspalveluja on jo pitkään hallinnut kansainvälinen suurtoimija, joka on maailmaan suurimpiin kuuluvan pääomasijoitusyhtiön omistama ja toimii jopa 20 maassa. Suomessa sen asemaa eläinlääkäripäivystyksessä on kuvattu lähes monopoliksi. Sen toiminnan eettisyyttä on kritisoitu muun muassa työntekijöiden työehtojen heikennyksistä ja kilpailuviranomaisen mukaan kyseinen yhtiö on nostanut hintojaan Suomessa vuoden 2021 jälkeen huomattavasti enemmän kuin ala keskimäärin.

Kerron muutamia esimerkkejä pieneläinten eläinlääkäripäivystyksen toteutuneista hinnoista. Muutama viikko sitten sain harmistuneen yhteydenoton siitä, kuinka koiran haavan tikkaus, johon aikaa meni 15 minuuttia, oli maksanut päivystysaikana 840 euroa. Itse totesin saman oman koirani kohdalla viime viikolla: kolmelle tikille tuli hintaa 860 euroa. Keväällä taas vääriä asioita suuhunsa laittaneen koiran oksetuttaminen – pahoittelut inhorealismista -, johon liittyi noin viisi minuuttia lääkäri- ja hoitajatyötä, maksoi yli 400 euroa. Pari vuotta sitten koiran syömälle xylitolipurukumille tuli päivystyksessä hintaa 2 400 euroa. Tänä syksynä tuttavani joutui maksamaan kissansa ruokatorveen jumiutuneen karvapallon poistosta päivystyksessä peräti 4 000 euroa.

Sanomattakin on selvää, että nykyisessä talous- ja työllisyystilanteessa, inflaation laukattua ja yhteiskunnan tukien heikennyttyä, ei kovin monilla ole enää varaa tällaisia lääkärihintoja maksaa.

Lemmikkieläimet tuovat ihmisten elämään paljon hyvää, ovat perheenjäseniä, hoitavat mielenterveyttä ja toimivat personal trainereina, ja on oikein, että me ihmiset myös pidämme näistä parhaista ystävistämme huolta. Nykyisillä hinnoilla kärsijöiksi joutuvat kuitenkin usein eläimet. Asia koskettaa kivuliaasti isoa joukkoa jyväskyläläisiä.

Se, että pieneläinten lääkäripäivystys on valunut yhden ulkomaalaisomisteisen jättiketjun hallintaan, ei ole vain Jyväskylän ongelma, vaan valtakunnallinen. Turussa ja Tampereella kilpailutuksiin on viime aikoina saatu uusia, kotimaisia tarjoajia – ja näyttää siltä, että myös Jyväskylässä olisi nyt mahdollisuus samaan.

Onkin tarpeen, että myös Jyväskylä käynnistää pieneläinten eläinlääkäripäivystyksen kilpailutuksen ja näin on määrä tapahtua alkuvuodesta 2026. Tämä kilpailutus on syytä aloittaa markkinavuoropuhelulla, jossa paikallisten toimijoiden kanssa käydään keskustelu siitä, miten useampi toimija voisi päästä mukaan tarjousta jättämään yksin tai yhdessä muiden kanssa ja jotta myös laatukriteereille voidaan antaa nykyistä suurempi paino. Sen lisäksi, että tärkeää on huolenpito eläimistä sekä kustannusten kurissa pitäminen, on tärkeää myös seutumme elinvoiman vahvistaminen sillä, että paikallisia ja kotimaisia toimijoita saadaan mukaan palvelua tuottamaan.

Liisa Kuparinen, vihreän valtuustoryhmän jäsen