Avainsana: perusopetus
-
Meri Lumela ja Risto Rönnberg: Yhteinen koulu kaikille
Koulunkäynnissä tukea tarvitsevien lasten opetuksen integroiminen yleisopetukseen, eli ns. inkluusioperiaate, nousee keskusteluun aika ajoin. Ratkaisuksi ongelmiin esitetään usein sitä, että perustetaan lisää pienluokkia, joissa tukea tarvitsevat lapset ja nuoret saavat opiskella omissa ryhmissään. Jyväskylässä valmistellaan parhaillaan hyvinvointikertomusta, johon kootaan laajasti tietoa asukkaiden hyvinvoinnista kuluneelta neljältä vuodelta. Tilastotietojen ja erilaisten tutkimusten perusteella voidaan todeta, että monet hyvinvoinnista…
-
Antti Törmälä: Kiinteistöjen energiantuotantoratkaisuilla suuri merkitys
Puurakentamisesta puhuttaessa haluan vielä palataa Kortepohjan hankesuunnitelmaan ja sen liitteisiin, siellä oli nostettu mainioita asioita vertaillen niin puuta kuin betoniakin. Kortepohjan osalta haluan kiittää Tilapalvelua hyvin laaditusta hankesuunnitelmasta ja perusteellisesti toteutetusta liitteenä olleista selvityksistä laskelmineen. Selvitys nosti esille, kuinka käytön aikaiset hiilidipäästöt ovat puurakenteisella betonirakenteista suuremmat johtuen puurakenteisen ulkoseinän huonommasta lämmöneristävyydestä. Toisin sanoen hiilidioksidipäästöjen kannalta kiinteistöjen energiantuotantoratkaisuilla…
-
Leena Lyytinen: Laadukas ja yksilöllinen opinpolku varmistettava
Perusopetuksen palveluverkkosuunnittelussa ollaan monilta osin hyvällä tiellä. Päiväkotikouluihin ja yhtenäiskouluihin perustuva kouluverkko luo mahdollisuuksia pedagogisesti perusteltavaan joustavuuteen. Erityisesti 5-8 -vuotiaiden lasten osalta on erittäin myönteistä, että oppimisympäristöjä voidaan rakentaa tulevaisuudessa yhä paremmin lasten yksilölliset erot ja kehitysvaiheet huomioiden. Tätä suuntausta tulee tukea ja varmistaa riittävät resurssit laadukkaan ja yksilöllisen opinpolun varmistamiseksi. Palveluverkkosuunnitelma herättää kuitenkin myös…