Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut
Vihreän ryhmän puolesta muutama kommentti nyt hyväksyttävänä olevaan MAL-sopimukseen.
MAL-sopimus on merkittävä työkalu kestävän ja elinvoimaisen kaupunkiseudun edistämisessä. Sopimus asettaa tavoitteet kestävälle maankäytölle, asumiselle ja liikenteelle, mikä luo pohjaa vähäpäästöisemmälle, sujuvammalle ja elinvoimaisemmalle kaupunkiseudulle.
Viime valtuustokauden merkittävä saavutus oli se, että pääsimme MAL-kaupunkiseutujen joukkoon, kiitos onnistuneen edunvalvonnan ja hyvän yhteistyön Lahden ja Kuopion kaupunkien kanssa. Ensimmäinen MAL-sopimuskausi olikin monella tapaa tuloksellinen. Kestävämmän ja elinvoimaisemman kaupunkiseudun rakentaminen edellyttää jatkossakin valtiolta uskottavaa ja ennakoitavaa rahoitusta, niin liikennejärjestelmän kuin asumisen kehittämiseksi. Valitettavasti nyt hyväksyttävä sopimus on rahoitukseltaan todella niukka ja vaikuttaa merkittävästi siihen, miten kehittämisohjelmassa/kehityskuvassa olevia tavoitteita voidaan edistää
MAL-sopimusten keskeisenä tavoitteena on ollut joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edistäminen, mihin MAL-sopimus ei siis tällä kaudella tarjoa merkittäviä kannusteita. Hallitusohjelmaan on kirjattu henkilökuljetuspalvelujen arvonlisäveron korotus ja kuntien heikko taloustilanne uhkaavat nostaa joukkoliikennematkojen hintoja. Myös ilmastoperusteisen tuen poistumisen vaikutus heikentää joukkoliikenteen rahoituspohjaa vuositasolla noin miljoonan euron verran.
Myönteistä toki on, että sopimuksessa on sitouduttu tukemaan seudun joukkoliikenteen 8,2 miljoonalla eurolla vuosina 2024–2027, mikä mahdollistaisi Linkki-joukkoliikenteen laajentumisen lähes koko kaupunkiseudulle. Nyt alkavalla kaudella päivitetään esimerkiksi Linkki Tulevaisuuteen -2030 kehittämisohjelma huomioiden lähijunaliikenteen mahdollisuudet.
Hyvää MAL-sopimuksessa on myös Palokanorren 16 miljoonan euron rahoitus, jonka avulla voidaan kehittää alueen liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Tämä mahdollistaa Palokan alueen jatkokehittämisen niin asumisen kuin liikuntapaikkarakentamisen näkökulmasta.
Myös Jyväskylän ratapihan kehittämishanke on tervetullut kehityssuunta kasvavalle kaupungille. Suunnitelmavalmiutta on edistetty jo pitkään ja nyt on mahdollista ottaa taas yksi askel kohti viihtyisää ratapihaa.
Kiitos neuvottelijoille. Edunvalvontaa Jyväskylän ja Jyväskylän kaupunkiseudun parhaaksi on syytä jatkaa tulevina vuosina yhdessä ja entistäkin ponnekkaammin.