MAL-sopimus on merkittävä työkalu kestävän ja elinvoimaisen kaupunkiseudun edistämisessä. Sopimus asettaa tavoitteet kestävälle maankäytölle, asumiselle ja liikenteelle, mikä luo pohjaa vähäpäästöisemmälle, sujuvammalle ja elinvoimaisemmalle kaupunkiseudulle.

Viime valtuustokauden merkittävä saavutus oli se, että pääsimme MAL-kaupunkiseutujen joukkoon ja ensimmäinen MAL-sopimuskausi olikin monella tapaa tuloksellinen. MAL-sopimusten keskeisenä tavoitteena on ollut joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edistäminen, mutta valitettavasti tällä kaudella tähän tarkoituksen ei ole ollut tarjolla merkittäviä kannusteita, sillä nykyinen rahoitus on erittäin niukka.

Lisäksi hallitusohjelmaan kirjattu henkilökuljetuspalvelujen arvonlisäveron korotus ja kuntien heikko taloustilanne uhkaavat nostaa joukkoliikennematkojen hintoja. Myös ilmastoperusteisen tuen poistumisen vaikutus heikentää joukkoliikenteen rahoituspohjaa vuositasolla noin miljoonan euron verran.

Positiivista toki on, että sopimuksessa on sitouduttu tukemaan kaupunkiseudun joukkoliikennettä 8,2 miljoonalla eurolla vuosina 2024–2027, mikä mahdollistaisi Linkki-joukkoliikenteen laajentumisen lähes koko seudulle. Nyt alkavalla kaudella päivitetään esimerkiksi Linkki Tulevaisuuteen 2030 -kehittämisohjelma, jossa huomioidaan myös lähijunaliikenteen mahdollisuudet.

Hyvää MAL-sopimuksessa on myös Palokanorren 16 miljoonan euron rahoitus, jonka avulla voidaan kehittää alueen liikenneturvallisuuden ja liikennejärjestelmän sujuvuutta. Sujuva liikenne mahdollistaa Palokan alueen jatkokehittämisen niin asumisen kuin liikuntapaikkarakentamisen näkökulmasta.

Myös Jyväskylän ratapihan kehittämishanke on tervetullut kehityssuunta kasvavalle kaupungille. Suunnitelmavalmiutta on edistetty jo pitkään ja nyt on mahdollista ottaa taas yksi askel kohti viihtyisää ratapihaa.

Kestävämmän ja elinvoimaisemman kaupunkiseudun rakentaminen edellyttää kuitenkin jatkossa valtiolta uskottavampaa ja paremmin ennakoitavaa tukea niin liikennejärjestelmän kuin asumisen kehittämiseksi.

Kirjoittaja on Jyväskylän vihreän valtuustoryhmän jäsen