”Pyöriä siellä sun täällä” uutisoi Keskisuomalainen 12.6. Polkupyöriä jätetään keskusta-alueella sinne tänne johtuen suurelta osalta siitä, että pyöräparkkeja ei ole vieläkään riittävästi. Onneksi pyörien lisääntyminen on lähtökohtaisesti positiivinen ongelma ja sen vuoksi pyöräparkkeja ollaankin lisäämässä kaupunkialueelle tuntuvasti.
Laadukkaiden pyöräväylien lisäksi yksi suuri pyöräilyn vetovoimatekijä on sen helppous. Polkupyörä on nopein kulkuväline kaupunkialueella, jolloin pyöräilyn helppoutta ja nopeutta lisäävät lähellä liikkeitä, oppilaitoksia ja työpaikkoja sijaitsevat pyöräparkit. Pyöräparkeissa pyörille tulee olla varattuna tarpeeksi tilaa, niiden tulee olla helposti lähestyttävissä ja parhaassa tapauksessa pyöräparkit ovat vielä katettuja.
Jos pyöräparkkeja on ripoteltuna tarpeeksi ympäri kaupunkia, lukitaan pyöriä vähemmän lyhtypylväisiin ja kaiteisiin. Tämä kuitenkin vaatii pyöräparkeilta runkolukitusmahdollisuutta. Monet polkupyörät ovat tällä hetkellä laadukkaita, jolloin polkupyörää ei ole järkevää jättää parkkiin ilman runkolukitusta. Samaa suosittelevat myös monet vakuutusyhtiöt.
Luomalla pyöräilylle mielekkäät olosuhteet voidaan kaupungista tehdä viihtyisä, vähentää liikenneruuhkia ja lisätä ihmisten hyvinvointia. Kaupungin talouden kannalta satsaaminen pyöräilyolosuhteiden kehittämiseen maksaa itsensä takaisin hetkessä. WHO:n mukaan jokainen uusi pyöräilijä tuottaa yhteiskunnalle säästöä noin 0,7 € per pyöräilty kilometri. Ranskassa taas on todettu, että jokainen työmatkapyöräilijä säästää yhteiskunnan terveydenhoitokuluja keskimäärin 1 200 € vuodessa. YK:n tuoreen määritelmän mukaan polkupyörä on yksinkertaisesti planeetan paras kulkuneuvo.
Pyöräilyn edistäminen vaatii muutosta niin liikenneinfrassa kuin ajattelutavoissakin. Jyväskylällä on erinomaiset mahdollisuudet kehittyä entistäkin pyöräily-ystävällisemmäksi kaupungiksi ja samalla luoda positiivista ihmisläheistä imagoa kaupungille.
Kaisa Peltonen
kaupunginvaltuutettu, Vihreät
Jyväskylä