Avainsana: Linkki tulevaisuuteen 2030
-
Antti Törmälä: Paras tapa toimia ja kätevin tapa liikkua on myös ympäristöä kaikista vähiten kuormittava
Suomi on sitoutunut vähentämään kasvihuonepäästöjään. Päästöistä merkittävä osa syntyy tieliikenteessä, missä suurin päästölähde on henkilöautoliikenne.
-
Irene Hallamäki: Lähijunaliikennettä myös kehitettävä
Käsittelemme tänään Linkki tulevaisuuteen 2030 – joukkoliikenteen keskipitkän aikavälin kehittämisohjelmaa. Sen mukaan seuraavien kymmenen vuoden aikana Jyväskylän on kannattavaa keskittyä vain linja-autoliikenteen lisäämiseen. Parannukset vuorovälien tiheyteen ja reitistöön sekä suunnitelmat lippujen hintojen alentamiseksi ovatkin tervetulleita ja joukkoliikenteen käyttöön aidosti kannustavia. Lähijunaliikenteen kehittäminen sen sijaan pannaan toistaiseksi jäihin, koska sen alkuinvestoinnit maksaisivat yli sata miljoonaa.