Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut,
Haluan aivan aluksi kiittää valmistelijoita. Tämänkään talousarvion valmistelu ei ole ollut helppo tehtävä – ja se on tehty meidän varsin ohuen hallintomme toimesta tilanteessa, jossa odotuksia, toiveita ja paineita on paljon. Siitä huolimatta valmistelu on ollut perusteellista ja vastuullista. Iso kiitos siitä.
Talousarvioesityksessä on paljon hyvää, mutta samalla on myös asioita, joissa meidän on pystyttävä parempaan.
Sivistys on kaupunkimme merkittävin toimiala paitsi taloudellisesti, niin ennen kaikkea lasten ja nuorten hyvinvoinnin vahvistajana. Valitettavasti emme ole saavuttaneet edellisen valtuustokauden strategiassa hyväksyttyä tavoitetta olla kasvun ja oppimisen palveluiden resursoinnissa suurten kaupunkien vertailussa viiden parhaimman joukossa. Kuten jo aiemmin kuulimme, olemme peränpitäjinä oppimateriaaliin käytettyjen eurojen vertailussa ja muutoinkin aineet ja tarvikkeet määrärahan niukkuus näkyy mm. taide- ja taitoaineiden hankinnoissa ja opetuksen toteuttamisessa.
Kouluruokailun houkuttelevuuden ja ruoan laadun parantamiseksi teimme viikko sitten ryhmämme nimissä aloitteen. Muiden ruokailua parantavien toimenpiteiden ohella oppilaiden ja henkilöstön hyvinvointiin merkittävästi vaikuttava toimenpide olisi palauttaa opetushenkilöstölle mahdollisuus esimerkkiruokailuun. Vähentämällä ruokailuvalvontoja opetustoimi säästi noin 120 000 euroa. Vähennysten seurauksena yhdellä opettajalla saattaa olla valvottavanaan kaksi tai kolmekin oppilasryhmää. Kaikki ymmärtänevät, että kouluruokailun tavoitteet riittävästä valvonnasta ja mm. virkistävästä tauosta koulupäivän keskellä jäävät saavuttamatta.
Säästöt näkyvät myös esimerkiksi koulujen siisteydessä, kun luokkatilat siivotaan enää joka toinen päivä. Arjessa siivoukseen kohdennettu resurssi tarkoittaa noin 15 minuutin siivousaikaa yhtä 60 neliön luokkatilaa kohden -siis joka toinen päivä. Siivouksella on merkittävä vaikutus, kun tavoitteena on turvallinen ja terveellinen oppimisympäristö.
Myös tuen uudistukseen osoitetun rahoituksen riittävyys jää nähtäväksi. Maan hallituksen kiireellä ja ilman uusien toimintamallien minkäänlaista testausta läpi viemän lakiuudistuksen tulkinta ja toteutus vaihtelee aivan liikaa opettajasta, koulusta ja kunnasta toiseen. Uudistuksessa onnistuminen edellyttääkin sivistyslautakunnalta tarkkaa seurantaa sekä vaikutusten ja rahoituksen riittävyyden arviointia yhdessä sivistystoimen hallinnon ja koulujen henkilöstön kanssa.
Valtuutettu Nurmelle totean, että kyllä lukiokoulutuksen kustannukset eri koulutuksen järjestäjien välillä ovat vertailukelpoisia.
Kiitos

