Arvoisa puheenjohtaja hyvät valtuutetut.

Uutta Hipposta on valmisteltu pitkään ja hartaasti nyt kolmella valtuustokaudella. Hanke ja ajat ovat muuttuneet, mutta tarve ajanmukaisille ja sisäilmaltaan terveille liikuntatiloille ei ole poistunut, päinvastoin.

Viime vuosikymmenellä kaupungin investointien painopiste oli vahvasti kouluissa. Nyt vuorossa on kulttuurin ja liikunnan olosuhteiden kehittäminen.

Hippos lienee yksittäisenä investointina merkittävin kaupunkistrategiaamme toteuttava hanke. Liikuntapääkaupunki on kärkenä ilmeinen, onhan hankkeen tavoitteena luoda olosuhteita niin kuntalaisten liikunnalle, liikunnan ja hyvinvoinnin tutkimukselle, kuin liikuntamatkailullekin.

Osaamiskeskuksen sisältävänä kokonaisuuteena Hippos toteuttaa vahvasti myös elinvoima kärkeä. Vallitsevassa rakennusalan matalasuhdanteessa rakennusaikaista työllisyysvaikutusta ei ole myöskään syytä väheksyä.

Uudet ja energiatehokkaammat tilat kaupungin keskustan tuntumassa on perusteltua nähdä myös resurssiviisautena.

Koulutus ja kulttuurikaupunki kärjestä nostan esiin kolme ensimmäistä alakohtaa:

1. Innostava ja kannustava kasvatuksen ja koulutuksen polku asukkaiden elinikäiseen oppimiseen
  2. Vireä osaamisen ja tutkimuksen kaupunki, jossa lasten ja nuorten kasvua edistetään tietoon pohjautuen sekä lasten ja nuorten osallisuutta lisäämällä
  3. Kasvatuksen ja koulutuksen huippuammattilaisten osaamiskeskittymä

Hippoksella jos jossain, nämä teemat ovat läsnä viikon jokaisena päivänä: kiitos Kihun ja Yliopiston, mutta ennen kaikkea alueella toimivissa liikunta- ja urheiluseuroissa tehtävän työn.

Isoon kokonaisuuteen sisältyy myös riskejä jotka meidän on syytä tunnistaa. Julkisen rahoituksen suuri osuus ja kuntatalouden vaikea tilanne ovat näistä merkittävimpiä – edellytämme, että hankkeelle asetettujen reunaehtojen toteutumista seurataan tarkasti ja etenemisestä raportoidaan ajan tasaisesti niin päättäjille kuin kuntalaisillekin.

Olemme tänään päättämässä hankkeen rahoitusmallista ja sitomassa kaupungin käyttötalousmenoja vuosikymmeniksi eteenpäin! Kun nyt säästöpaineiden keskellä päätämme sitoumuksista yli valtuustokausien on erityisen tärkeää muistaa arvomme:

• inhimillisyys
  • vastuullisuus
  • rohkeus
  • avoimuus
  • turvallisuus

Vaikeina aikoina avoimen keskustelun merkitys korostuu joten annetaan sille tänään aikamme.

Vastuullisuus, turvallisuus ja inhimillisyys ovat mitä parhain arvopohja uuden rakentamiselle!

Tänään meiltä päättäjiltä kysytään kuitenkin ennen kaikkea rohkeutta katsoa tulevaan!

Näillä sanoin vihreä valtuustoryhmä näyttää vihreää valoa niin hankkeelle kuin uudelle rahoitusmallillekin.

Ryhmäpuheenvuoron piti valtuustoryhmän puolesta Ari-Pekka Liukkonen, valtuustoryhmän varapuheenjohtaja sekä kulttuuri- ja liikuntalautakunnan puheenjohtaja